Skip to main content

Tweedehands auto kopen

Alles wat je moet weten als je een tweedehands auto gaat kopen.

ORIËNTATIE

Wie zoekt naar een auto krijgt al gauw last van keuzestress. Je raakt duizelig door het aanbod van merken en modellen. Als je jezelf deze vragen stelt, voordat je de zoektocht start, heb je al wat meer duidelijkheid.

ZOEK EN VIND

Het zoeken naar je volgende auto kan een hele opgave zijn. Weet je al precies wat je wilt, of heb je slechts vaag een budget voor ogen. Wat zijn de valkuilen. Kortom, waar moet je beginnen.

De keuze van een auto wordt voor het grootste deel bepaald door budget en persoonlijke gebruikseisen. Een goed startpunt voor het zoeken zijn bijvoorbeeld Marktplaats, Autoscout24.

CONTACT MET VERKOPER

Een telefoontje of mailtje is vaak het eerste contact met de aanbieder van een auto. Zorg dus dat je goed beslagen ten ijs komt. Wij hebben een aantal slimme vragen om het kaf van het koren te scheiden.

ONDER DE MOTORKAP

Een smerig motorblok kan er op duiden dat er niet goed naar de auto is omgekeken en dat hij lange tijd niet onderhouden is.

Een heel schone motor kan er juist op duiden dat die net met de hogedrukspuit is schoongemaakt om problemen te maskeren.

Controleer voordat je start of er genoeg olie in de auto zit. Vraag, als het niveau laag staat, of de olie stroperig of gitzwart is, wanneer die voor het laatst is vervangen, om na te gaan of de auto niet is verwaarloosd. Controleer de onderkant van de olievuldop en de vulpijp (die van het luchtfilter naar de olievulpijp loopt, op witte ‘mayonaise’. Deze drab duidt op een kapotte koppakking. Dat is een dure reparatie.

De koelvloeistof moet de kleur hebben van antivries, en dus niet van roestwater. Een motor die zonder antivries heeft gereden, kan daarvan schade hebben opgelopen gedurende vorstperiodes.

Check of de motor geen olie lekt.

Zorg dat je de auto altijd een koude start mag geven. Als de auto al warm is voordat je komt proefrijden, worden daar misschien problemen mee verborgen. Als je start, moet het olielampje vlug uitgaan. Er mogen geen ratels of bonkende geluiden zijn.

Geef vanuit een stationair toerental een klein beetje gas en kijk of er blauwe of witte rook uit de uitlaat komt. In beide gevallen duidt dat op problemen.

Controleer op tekenen van oververhitting op de motortemperatuurmeter.

EXTERIEUR

Controleren op roest

De carrosserie controleren op roest, gaat het beste bij daglicht of onder de verlichting bij het tankstation. Het bruine monster vind je het vaakst op de spatborden, dorpels en onder de bumpers.

Voel met je vingers onder de spatbordranden of je roestbobbels vindt. Dit is een plek waar vaak vocht blijft staan. Ook achteraan onder de motorkap, bij de voorruitrand, is een populaire plek voor roest. Controleer ook de randen rond de portieren.

Ongevalschade

Bekijk de auto goed vanuit elke hoek. Staan de voor- en achterwielen in een rechte lijn? Als de portieren en de spatborden niet goed op elkaar aansluiten, is er vrijwel zeker ongevalschade. Kijk bij het controleren van de lak of die overal dezelfde kleur heeft. Kleine afwijkingen betekenen overgespoten delen. Druipers en ‘sinaasappelhuidjes’ duiden op slecht spuitwerk. Controleer verdachte plekken met een magneet, zodat je weet of er aan de auto is geplamuurd. Dan blijft –ie namelijk niet plakken. Zorg dat een auto altijd droog is al je ‘m bekijkt. Druppels camoufleren onregelmatigheden.

Banden

Bekijk het loopvlak en de zijkanten van alle banden – dus ook die van het reservewiel. De minimale profieldiepte voor de APK is 1,6 millimeter, maar eigenlijk zou er veel meer op moeten zitten. De zijkanten mogen geen sporen van beschadiging of bulten vertonen. Schuin afgesleten banden duiden op problemen met de besturing, sporing of de vering.

Het merk van de banden is een goede indicatie dat er geld in het onderhoud van de auto is gestoken. Als de banden van goedkoop B-merk zijn, kun je verwachten dat ook op ander onderhoud van de auto is bespaard.

Ophanging

Duw de auto op alle hoeken in de vering en laat ‘m ineens los. Als de schokbrekers in orde zijn, mag de auto maar één keer veren voordat hij terug in positie komt.

Controleer schokbrekers op vloeistoflekkage (kijk daarvoor in de spatborden, naar de cilinders in de veren). Vloeistof aan de buitenkant van de schokbrekers, betekent dat ze versleten zijn.

INTERIEUR

Ziet de auto er nog fris uit. Is de conditie in overeenstemming met de kilometerstand?

Kijk goed naar de kilometerteller. Als de getallen bij een analoge teller niet netjes recht naast elkaar staan, is er wellicht mee gerommeld.

Klopt de kilometerstand met de algehele staat van de auto? Slijtage op de pedaalrubbers, de pookknop, het stuurwiel of doorgezeten stoelen met versleten bekleding zijn goede indicatoren.

Als een auto er fris uitziet, maar een ongewoon lage kilometerstand heeft, is het goed te controleren of de auto niet lang ongebruikt is geweest, want stilstand is achteruitgang. In zo’n geval kan de auto ook alleen voor korte stukjes zijn gebruikt. Instapschade aan de dorpels van schoenen, kan daarvoor een goede indicatie zijn. Vraag in ieder geval na hoe dat kan.

PROEFRIT

Wanneer je een auto gaat testrijden, zorg dan dat je op alle typen wegen rijdt. Op een klinkerweg kunnen zich andere gebreken openbaren dan op de snelweg of een binnenweg.

Rij ook een stuk door een tunnel of langs een hoge muur met de ramen open. Het enige wat je mag horen zijn rolgeluiden van de auto. Andere bijgeluiden verdienen nadere inspectie.

Als je de auto rijdt, moet hij rechtdoor blijven sporen, dus zonder neigingen om naar links of rechts te trekken.

Transmissie

De koppeling moet gemakkelijk werken en mag niet te hoog aangrijpen. Alle versnellingen moeten gemakkelijk, zonder haken of duwen, in te leggen zijn.

Als het wisselen van versnellingen bij een hoger toerental moeilijk wordt, duidt dat op een versleten koppeling. Controleer of de koppeling slipt door in een hoge versnelling op lage snelheid een heuvel op te rijden.

Probeer om tijdens de testrit bij een hogere snelheid dan normaal terug te schakelen om de synchromesh te controleren. Als de versnellingen zagen of kraken, of als de versnellingsbak bijgeluiden geeft, is die waarschijnlijk aan vervanging toe.

Besturing

Vage besturing kan worden veroorzaakt door de hoge of lage bandenspanning. Controleer die.

Draai licht aan het stuur en vraag je extra paar ogen om de uitslag van de wielen te controleren. Er mag geen vertraging zitten tussen het moment van sturen en het bewegen van de wielen. Als er speling op de besturing zit, is dat een APK-afkeurpunt.

Slecht gebalanceerde wielen zorgen voor een trillend stuur.

Als de vering bijgeluiden geeft op een hobbelig wegdek of als de besturing indirect is, duidt dat op versleten draagarmrubbers, -verbindingen of schokbrekers.

OVERSCHRIJVEN

NA UITGEBREID BEKIJKEN EN PROEFRIJDEN, BESLUIT JE DAT HET DEZE AUTO MOET GAAN WORDEN. DAN KUN JE DE AUTO OVERSCHRIJVEN EN BETALEN.

Controleer tot slot nog even deze punten:

  • Als de auto ouder is dan drie jaar, controleer dan of de auto een geldige APK heeft.
  • Vraag om de onderhoudshistorie – hoe completer hoe beter. Vergelijk de rekeningen met de kilometerstand waarop de werkzaamheden zijn verricht.
  • Controleer of degene die de auto verkoopt ook de werkelijke eigenaar van de auto is. Als dat niet het geval is, kun je vragen om een schriftelijke toestemming van de eigenaar om de auto te verkopen.

Betaal niet voordat de auto is overgeschreven en zorg voor vertrek dat alle delen van het kentekenbewijs in bezit zijn.

Het overschrijven kan op 4 manieren:

  • Bij H van der Deen Auto’s, wanneer u een auto koopt.
  • Bij een postkantoor van POSTNL
  • Online via de RDW, hiervoor log je in met je DigiD Online overschrijven
  • Via één van de 500 RDW-erkende bedrijven met een Kentekenloket

Wat is het kentekenloket?

Heb je een auto gekocht bij een particulier? Dan kun je hem op je naam laten zetten bij één van de ruim 500 aangesloten kentekenlokketen.

Als de auto is overschreven en de papieren in je bezit zijn, kun je de met de verkoper overeengekomen betaling regelen.